POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

OBOWIĄZUJĄCA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

IM. MJR. HENRYKA DOBRZAŃSKIEGO

W WANDOWIE













Wandowo, 15 stycznia 2024 r.







PREAMBUŁA

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie na rzecz dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika szkoły wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Największą karą, jaką może wymierzyć dorosły dziecku jest obojętność wobec niego, kiedy jest nieszczęśliwe.

Świadomi, jak ważne jest wspieranie dziecka w trudnych dla niego chwilach, w niebezpieczeństwie  i niepewności deklarujemy, że żaden pracownik naszej szkoły nie pozostanie obojętny na jego krzywdę.





Rozdział I
Objaśnienie terminów

§1.

  1. Pracownikiem Szkoły Podstawowej im. Mjr Henryka Dobrzańskiego w Wandowie , zwanej dalej szkołą, jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.

  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.

  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.

  4. Zgoda rodzica/opiekuna prawnego dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno‑opiekuńczy.

  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, ale i jego rodziców/opiekunów oraz rówieśników .

  6. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.

  7. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem zwany również koordynatorem to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci przed ich krzywdzeniem.

  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

  9. Zespół interwencyjny to powołany przez dyrektora szkoły w przypadku podejrzenia stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej o dużym nasileniu oraz podejrzenia wykorzystania seksualnego. W skład zespołu mogą wejść: dyrektor, koordynator, wychowawca, pedagog, psycholog, personel medyczny, inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka.







Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§2.

  1. Pracownicy szkoły posiadają wiedzę nt. wyżej wymieniony i w ramach wykonywanych obowiązków są uważni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia oraz motywują ich do szukania dla siebie pomocy.

  3. Pracownicy monitorują sytuację i stan psychiczny i fizyczny dziecka.



Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez rówieśników

§3.

  1. W sytuacji uzyskania przez pracownika szkoły informacji o krzywdzeniu dziecka, bądź w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek bezzwłocznego sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy. Notatka przechowywana jest u wychowawcy oraz u pedagoga szkolnego. Dostęp do niej mają tylko zaangażowane w daną sprawę osoby.

  2. Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego/pedagoga specjalnego/ psychologa i w jego obecności przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz z dzieckiem/dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie. Wsparcia udzielić może koordynator.

  3. Pedagog szkolny/pedagog specjalny/ psycholog sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz opracowuje plan pomocy dziecku.

  4. W sytuacji kiedy fakt krzywdzenia jest ujawniony nauczycielowi przez dziecko w czasie trwania zajęć szkolnych, nauczyciel informuje sekretariat o tym fakcie i otrzymuje wsparcie w postaci pracownika, który zapewni opiekę grupie dzieci, a sam nauczyciel podejmuje rozmowę z dzieckiem w spokojnym, odosobnionym miejscu. Dziecko absolutnie nie jest odsyłane do innego pracownika (nawet jeśli miałby być nim pedagog/pedagog specjalny/psycholog czy dyrektor) .



§4.

  1. Pedagog/pedagog specjalny/ psycholog, wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. Gdy rodzice nie przychodzą na wezwanie- pedagog/ pedagog specjalny/ psycholog sporządza również notatkę służbową.

  2. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

  1. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji jaką jest policja i sąd rodzinny,

  2. form wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku (ze wskazaniem, kto jakie działania podejmie),

  3. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

  1. Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy dziecku mają na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i wsparcia.

§5.

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu oraz dotyczących wykorzystywania seksualnego ) wychowawca zgłasza problem dyrektorowi/wice dyrektorowi szkoły, a w przypadku jego nieobecności koordynatorowi. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: dyrektor/ wice dyrektor, wychowawca, pedagog, pedagog specjalny, psycholog, personel medyczny, inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka. Wsparcia udzielać może również koordynator.

  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 4 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego/pedagoga specjalnego/ psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.

  3. Aby wyeliminować zachowania niepożądane, zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy i plany naprawcze powinien:

  1. wziąć pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy,

  2. dokonać analizy pozycji ofiary, sprawcy i świadka w grupie rówieśniczej,

  3. odnaleźć mocne strony oraz obszary do rozwoju ofiary, sprawcy i świadka,

  4. rozpatrzyć sytuację w kontekście środowiska rodzinnego dzieci.

  1. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.



§6.

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/pedagoga specjalnego/psychologa/koordynatora rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

  2. Pedagog/pedagog specjalny/psycholog/koordynator informuje rodziców/opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno‑opiekuńczy, lub przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty”).

  3. Po poinformowaniu rodziców przez pedagoga/pedagoga specjalnego/ psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym- osoba wyznaczona przez dyrektora (pedagog/pedagog specjalny/psycholog/wychowawca) składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. Prawidłowość sformułowania zawiadomienia lub wniosku sprawdza dyrektor bądź koordynator projektu.

  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach szkoły wskazanych w punkcie poprzedzającym.

  5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

  6. Wychowawca klasy monitoruje przebieg realizacji planu. W przypadku wystąpienia problemów w realizacji, zgłasza je koordynatorowi.

§7.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Polityki Ochrony Dzieci. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

  2. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.



Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych dziecka

§8.

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. , późn. zmiany o ochronie danych osobowych.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000)

  1. Pracownik szkoły ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

  2. Dane osobowe dzieci są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.

  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

  4. Pracownik szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
    i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§9.

Pracownik szkoły może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

§10.

  1. Pracownik szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego opiekunie.

  2. Pracownik szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik szkoły podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.

  3. Pracownik szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.

  4. Pracownik szkoły nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

  5. Pracownik szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

§11.

Na początku każdego roku szkolnego, nie później niż do końca miesiąca września wychowawcy klas odbierają od rodziców pisemne zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka.



Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka

§12.

Pracownicy szkoły, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

§13.

  1. Pracownikowi szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

  2. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik szkoły może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§14.

  1. Upublicznienie przez pracownika szkoły wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

  2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np., że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl/ na stronie internetowej szkoły/ w celach promocyjnych/ informacyjnych itp.) chyba, że rodzic podpisał ogólną zgodę na przetwarzanie wizerunku- załącznik nr 2.

§15.

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia szkoły. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.

  2. Dyrektor szkoły, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca sekretariatowi szkoły przygotować wybrane pomieszczenie szkoły w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie szkoły dzieci.

§16.

  1. Wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku dziecka (zdjęcia, filmy):

  1. Wszystkie dzieci muszą być ubrane.

  2. Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.

  3. Należy się upewnić, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.

  4. Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

  1. Wytyczne dotyczące publikowania wizerunków dzieci:

  1. Używaj tylko imion dzieci; nie ujawniaj zbyt wielu szczegółów dotyczących ich miejsca zamieszkania czy zainteresowań.

  2. Jeśli to możliwe zapytaj dziecko o zgodę na wykorzystanie jego wizerunku.



Rozdział VI
Zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami

§17.

  1. Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

  2. Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych.

  3. Nauczyciel ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

  4. Nauczyciel czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas lekcji.

  5. Szkoła zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

§18.

  1. Osoba odpowiedzialna za Internet posiada indywidualny login i hasło, umożliwiające korzystanie z Internetu na terenie instytucji. Pracownik zachowuje login i hasło w tajemnicy.

  2. Podobnie indywidualny login i hasło posiada każdy nauczyciel prowadzący zajęcia komputerowe z dziećmi.

§19.

  1. Opiekun sali informatycznej zapewnia, że na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie szkoły zainstalowane i aktualizowane jest oprogramowanie antywirusowe, antyspamowe i firewall.

  2. Wymienione w pkt. 1 niniejszego paragrafu oprogramowania są aktualizowane przez wyznaczonego pracownika szkoły przynajmniej raz na 2 miesiące.

  3. Wyznaczony pracownik szkoły przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik placówki ustala, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.

  4. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik instytucji przekazuje pedagogowi lub pedagogowi specjalnemu lub psychologowi.

  5. Pedagog/pedagog specjalny/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.

  6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog/ pedagog specjalny uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale II niniejszej Polityki.



Rozdział VII
Zasady bezpiecznych relacji pracownik placówki – dziecko

§20.

  1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, monitorują sytuacje
    i stan dziecka.

  2. Pomoc dzieciom uwzględnia: umiejętności rozwojowe dzieci, możliwości wynikające z niepełnosprawności.

  3. Nauczyciele organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania dostosowywane są do potrzeb i możliwości dzieci.

  4. Pracownicy wspierają dzieci w pokonywaniu trudności.

  5. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.

  6. Dzieci zostają zapoznane z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa dziecka.

  7. Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci), pochwała przekazana rodzicowi.

  8. W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji zachowania. Konsekwencją nieodpowiedniego zachowania jest np. odsunięcie dziecka od zabawy na określony czas, zmiana aktywności, odebranie przywileju, z uwzględnieniem zapisu w regulaminie oceny z zachowania.

  9. Niedopuszczalne są zachowania: cielesne, słowne, zmuszanie, negowanie uczuć.

  10. Wszyscy uczniowie są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).

  11. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Zasady bezpośredniego kontaktu z dzieckiem ustalane są z rodzicami z poszanowaniem zdania obu stron. Czynności higieniczno- pielęgnacyjne ustalane są indywidualnie z rodzicami, z uwagi na potrzeby dziecka.

  12. Niedopuszczalne jest, aby pracownik szkoły podawał dziecku leki. Nie dotyczy sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia dziecka za pisemną zgodą rodzica/prawnego opiekuna i nauczyciela.

  13. Pracownik może przytulić dziecko, wziąć na kolana, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zadań manualnych – tylko za zgodą dziecka i jeśli taka jest potrzeba.

  14. W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel szkoły ma prawo:

  1. Zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia ,

  2. Wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce ,

  3. Stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu,

  4. O ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.

  1. Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy placówki:

  1. Są okresowo przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy dziecku,

  2. Mają prawo i obowiązek w w/w okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.

  1. W sytuacji spożywania posiłków pracownicy szkoły:

  1. Nie zmuszają dzieci do jedzenia.

  2. Zachęcają dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferują dzieciom, które o to poproszą.

  3. Zapewniają spożywanie posiłków w spokojnej atmosferze: każde dziecko je w swoim tempie i tyle, ile chce.

  1. W czasie wycieczek nauczyciel pomaga dzieciom w czynnościach higienicznych, chyba, że rodzic kategorycznie, pisemnie zabroni podejmowania takich działań. To rodzic zobowiązany jest poinformować o tym nauczyciela.

  2. Rodzic ma również obowiązek poinformować nauczyciela o potrawach, których dziecko nie może spożywać, związanych np. z alergią pokarmową.

  3. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

  4. Personel placówki:

  1. Zwraca się do dziecka po imieniu.

  2. Mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu.

  3. Używa języka zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych.

  4. Nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych.

  5. Nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza.

  6. Nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo.

  7. Nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności.

  8. Nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje.

  9. Nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu, rozmowy.

  1. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka.

  2. Pochwała i zachęta powinny być najczęściej stosowanym przez pracowników szkoły środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.

  3. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności osobistej.

  4. Kara nigdy nie dotyczy odczuwanych przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych zachowań.

  5. W przypadku konieczności zastosowania kary nie może ona nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka.



Rozdział VII
Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

§21.

  1. Dyrektor szkoły wyznacza zastępcę dyrektora, jako osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci w szkole.

  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz zaproponowanie zmian w Polityce.

  3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników szkoły, raz w roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki.

Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

  1. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w instytucji.

  2. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.

  3. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie Polityki.



Przepisy końcowe

§22.

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.





 

Załącznik nr 1 – Karta interwencji

1. Imię i nazwisko dziecka

 

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

 

4. Opis działań podjętych przez pedagoga/pedagoga specjalnego/psychologa

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

5. Spotkania z opiekunem prawnym

Data

Opis spotkania

 

 

 

 

 

 

6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

- zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa,

- wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

- inny rodzaj interwencji, jaki:

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję i data interwencji)

 

 

8. Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach; działania placówki; działania rodziców

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

 



Załącznik nr 2 – zgoda rodzica/opiekuna prawnego na udostępnienie wizerunku dziecka



…………………………………………………………………………
(imię i nazwisko rodzica/opiekuna prawnego)



Niniejszym oświadczam, że wyrażam zgodę̨ na rejestrowanie wizerunku mojego dziecka …………………………………………………………...… (imię i nazwisko dziecka) podczas (szkolnej imprezy / zimowiska / wyjazdu wakacyjnego / kolonii / pielgrzymki / inne …………………………………………) organizowanego przez ……………………..….. oraz wykorzystanie tego wizerunku poprzez umieszczanie zdjęć na stronach internetowych, a także na profilach społecznościowych w celach informacji i promocji (szkolnej imprezy / zimowiska / wyjazdu wakacyjnego / kolonii / pielgrzymki / inne …………………………………………).







(miejscowość, data) (czytelny podpis rodzica/opiekuna prawnego)





 

Załącznik nr 3 – ankieta monitorująca poziom realizacji Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Monitoring standardów – ankieta

 

Tak

Nie

1. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz?

 

 

2. Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

 

 

3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

4. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika szkoły?

 

 

5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

 

 

5b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

 

 

6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)

 

 

Opracowanie na podstawie informacji ze strony internetowej: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę www.fdds.pl

oraz Akademia Librus:

www.akademia.librus.pl