SZKOŁA PODSTAWOWA

IM.MJR. HENRYKA DOBRZAŃSKIEGO

W WANDOWIE

 

Wandowo 60, 82-520 Gardeja, tel .55 275 19 78, e-mail: szkola@spwandowo.pl

 

SZKOLNY PROGRAM
PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY

 

ROK SZKOLNY 2025/2026

 

 

„Dziecko chce być dobre,

                                                                                                                             Jeśli nie umie – naucz,

                                                                                                                                   Jeśli nie wie – wytłumacz,

                                                                                                                                Jeśli nie może – pomóż”

                                                                                                                                               Janusz Korczak

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

       I.            Podstawy prawne

   II.            Misja i wizja szkoły

III.            Założenia programu

IV.            Cele ogólne

    V.            Struktura oddziaływań wychowawczych.

VI.            Cele szczegółowe

VII.            Realizacja Programu Wychowawczo- Profilaktycznego.

VIII.            Ewaluacja Programu Wychowawczo Profilaktycznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Definicja  prawna wskazuje, że wychowanie należy rozumieć jako proces wspierania dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i  społecznej, wzmacniania i uzupełniania przez działania z  zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Profilaktykę definiuje się jako proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczanie i likwidowanie czynników blokujących oraz zaburzających zdrowe życie. Profilaktyka powinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość  młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej  im. mjr. Henryka Dobrzańskiego został opracowany  na podstawie obserwacji oraz diagnozy potrzeb  i problemów występujących w środowisku szkolnym. Przeznaczony jest on do realizacji przez wychowawców klas, nauczycieli wszystkich przedmiotów, dyrektora, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, psychologa, higienistkę szkolną oraz pozostałych pracowników szkoły w zależności od stanu zasobów i potrzeb klasy. Istotą działań o charakterze wychowawczo – profilaktycznym jest także współpraca z rodzicami uczniów oraz instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo –Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. W ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły wszyscy nauczyciele mają za zadanie kształtować postawy społeczne uczniów, uczyć ich respektowania norm społecznych, przestrzegania praw dziecka i praw człowieka. Ponadto szkolne środowisko wychowawcze będzie umożliwiało korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zapobiegało zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałało istniejącym zagrożeniom i wspierało uczniów w trudnych sytuacjach.

Program Wychowawczo – Profilaktyczny na rok szkolny 2024/2025 został opracowany na podstawie:

o   wniosków dotyczących realizacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego w roku szkolnym 2023/2024,

o   wniosków rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny 2023/2024,

o   wniosków dyrektora szkoły wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024,

o   wniosków i spostrzeżeń wychowawców klas,

o   sprawozdań i wniosków pedagoga szkolnego,

o   spostrzeżeń, sugestii, sygnałów płynących od rodziców, a formułowanych podczas wywiadówek i kontaktów indywidualnych rodziców z wychowawcami klas,

o   wytycznych MEN w zakresie ochrony zdrowia psychicznego uczniów.

 

   I. Podstawy prawne

·         Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78 poz. 483 ze zm.).

·         Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

·         Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2024r. poz. 986).

·         Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750).

·         Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737).

·         Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).

·         Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939).

·         Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1162).

·         Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu iresocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 987).

·         Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).

·         Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

·         Statut szkoły.

·         Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w szkole.

II. MISJA I WIZJA SZKOŁY

MISJA
 „Mała szkoła dużych szans na sukces każdego ucznia”

 

WIZJA

Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Szkoła kształci i wychowuje w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtuje umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.

Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Zadaniem szkoły jest także profilaktyka zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

W roku szkolnym 2024/2025 charakter priorytetowy ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów oraz wzmacniania poczucia własnej wartości i sprawczości wśród uczniów. Istotne znaczenie odgrywa także rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.

Szkoła Podstawowa im. mjr. Henryka Dobrzańskiego w Wandowie jest szkołą przyjazną, otwartą na współpracę ze środowiskiem, umożliwiającą naszym uczniom wszechstronny  rozwój, dążącą do ukształtowania rzetelnych, odpowiedzialnych, pełnych zapału młodych ludzi potrafiących samodzielnie zaplanować swoją przyszłość.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent naszej szkoły to osoba, która:

Sfera intelektualna i poznawcza:

  • Posiada szeroką wiedzę ogólną z różnych dziedzin, która pozwala mu rozumieć otaczający świat.
  • Potrafi krytycznie myśleć i rozwiązywać problemy, umiejętnie posługując się zdobytą wiedzą w praktyce.
  • Zna i stosuje zasady zdrowego stylu życia, a także potrafi podejmować decyzje zgodnie z tymi zasadami.
  • Jest otwarty na rozwój i uczenie się przez całe życie, poszukując nowych informacji i podejmując wyzwania intelektualne.

Sfera społeczno-emocjonalna:

  • Jest odpowiedzialny za swoje działania i podejmuje decyzje zgodnie z normami społecznymi i moralnymi.
  • Posiada umiejętności komunikacyjne, dzięki którym potrafi współpracować z innymi, zarówno w grupie, jak i w sytuacjach konfliktowych.
  • Szanuje różnorodność i jest tolerancyjny wobec innych ludzi, niezależnie od ich poglądów, pochodzenia czy przekonań.
  • Cechuje się empatią i umiejętnością rozumienia uczuć innych, co pozwala mu budować zdrowe relacje międzyludzkie.
  • Jest świadomy zagrożeń wynikających z uzależnień oraz stosuje strategie przeciwdziałania im, dbając o własne bezpieczeństwo i zdrowie.

Sfera etyczno-moralna:

  • Kieruje się wartościami moralnymi, takimi jak: uczciwość, odpowiedzialność, solidarność i sprawiedliwość.
  • Szanuje normy społeczne i prawne, jest świadom swoich praw i obowiązków obywatelskich.
  • Przestrzega zasad fair play, zarówno w życiu prywatnym, jak i w sferze publicznej.
  • Jest wrażliwy na potrzeby innych i angażuje się w działania społeczne, wolontariat oraz inicjatywy na rzecz dobra wspólnego.

Sfera fizyczna i zdrowotna:

  • Dba o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, uprawiając regularną aktywność fizyczną i stosując zasady zdrowego odżywiania.
  • Rozumie znaczenie odpoczynku i relaksu, potrafi zarządzać swoim czasem w sposób zrównoważony.
  • Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezdrowego stylu życia i unika czynników ryzyka, takich jak używki, stres czy brak aktywności fizycznej.

Sfera obywatelska i patriotyczna:

  • Szanuje tradycje i kulturę swojego kraju, jest dumny ze swojego dziedzictwa narodowego i lokalnego.
  • Rozumie znaczenie demokracji i praworządności, angażuje się w działania obywatelskie i potrafi wyrażać swoje opinie w sposób kulturalny i odpowiedzialny.
  • Dba o środowisko naturalne, podejmując działania na rzecz jego ochrony, zarówno lokalnie, jak i globalnie.

 

Szkoła Podstawowa w Wandowie jest placówką, w której panuje klimat sprzyjający pojawianiu się pozytywnych emocji. W swojej codziennej pracy nauczyciele i wychowawcy chętnie korzystają z różnych nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, aktywizują uczniów do pracy stosując różnorodne metody i formy pracy, uwzględniając zasady indywidualizacji.

Pragniemy, aby nasi uczniowie byli obywatelami, którzy mają wykształcone poczucie więzi z regionem i krajem  przy jednoczesnej tolerancji wobec innych tradycji, kultury i narodowości. Chcemy, aby pełnili role społeczne z zachowaniem zasad wspólnego dobra, zachowując przy tym umiejętność odróżniania dobra od zła i wszelkich zasad właściwej komunikacji. Zależy nam, aby nasi przyszli absolwenci byli wrażliwi na kwestie zdrowia i umiejętnie dbali o rozwój swoich talentów i zainteresowań z jednoczesną chęcią niesienia pomocy innym, szczególnie potrzebującym.

IV. ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny obejmuje wytyczne polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 

Rekomendacje na rok szkolny 2024/2025
wynikające z realizacji Programu za rok 2023/2024

 

 

·         Zwracać baczniejszą uwagę na samotność w tłumie.

·         Zwiększać bezpieczeństwo w miejscach newralgicznych szkoły.

·         Zwracać uwagę na kulturę osobistą, w tym na kulturę języka (wulgaryzmy)

·         Budować system wartości u dzieci.

·         Rozbudzać pasję, motywację do nauki, np. poprzez ciekawe metody i narzędzia pracy

·         Rozwiązywać problemy wspólnie z rodzicami - stały i bieżący kontakt .

·         Zwiększać świadomość działania i uzależnienia od środków psychoaktywnych .

·         Zwiększyć ilość działań w zakresie kształtowania postaw tolerancji.

·         Organizować zajęcia wzmacniające pozytywne zachowania uczniów – zajęcia z pedagogiem, z psychologiem, spotkania ze specjalistami.

·         Stale przypominać zasady obowiązujące w szkole i mobilizować uczniów do ich przestrzegania – poprzez nagradzanie właściwie zachowujących się osób.

 

V. CELE OGÓLNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO

Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie jego umiejętności intelektualnych, osobowości, ochrona ucznia przed zagrożeniami i reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb. Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartościach, które wyznaczają cele wychowania i  kryteria jego oceny. W realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.

Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Jeśli nauczyciel pozwoli uczniowi na osiąganie sukcesu na miarę jego możliwości, wówczas ma on szansę na rozwój ogólny i edukacyjny. Zatem nauczyciel powinien tak dobierać zadania, aby z jednej strony nie przerastały one możliwości ucznia (uniemożliwiały osiągnięcie sukcesu), a z drugiej nie powodowały obniżenia motywacji do radzenia sobie z wyzwaniami.

Ważną rolę w kształceniu i wychowaniu uczniów w szkole podstawowej odgrywa edukacja zdrowotna, w tym podejmowanie zachowań prozdrowotnych. Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, a ponadto ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki.

Kształcenie i wychowanie w szkole podstawowej sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka. Ważne będzie, aby stwarzać możliwości do wymiany doświadczeń i zwyczajów wynikających z odmienności kulturowej, rozmowy z uczniami i natychmiastowe reagowanie na wszelkie objawy ksenofobii, które mogą się pojawić.

Ponadto szkoła kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.

Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia
i zawodu
. Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, a zajęcia z preorientacji zawodowej odbywają się na każdym poziomie kształcenia.

Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.

Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:

o   powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich

pracowników szkoły,

o   zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w

realizacji zadań określonych w programie,

o   respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji

organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),

o   współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji

i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),

o   współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,

o   inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

Realizację programu wychowawczo - profilaktycznego wspierać będą instytucje, jak:

1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie

2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gardei

3. Urząd Gminy w Gardei

4. Sąd Rejonowy w Kwidzynie– Kuratorzy Sądu Rodzinnego i Nieletnich

5. Urząd Miasta w Kwidzynie

6. Straż Miejska w Kwidzynie

7. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

8. Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kwidzynie

            9. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kwidzynie

 

VI. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

  1. Dyrektor szkoły:

o   stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

o   sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

o   inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

o   stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,

o   współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

o   czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

o   nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

o   nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

  1. Rada Pedagogiczna:

o   uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,

o   opracowuje projekt Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,

o   opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

o   uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

o   uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

  1. Nauczyciele:

o   współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

o   reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

o   reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,

o   przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

o   udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

o   kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,

o   rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

o   wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia.

  1. Wychowawcy:  

o   diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,

o   rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,

o   na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo - Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawcy dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

o   przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

o   zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

o   są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

o   oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,

o   współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

o   wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

o   rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

o   dbają o dobre relacje uczniów w klasie,

o   podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

o   współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

o   podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.

  1. Zespół Wychowawczy:

o   opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,

o   analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,

o   ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,

o   przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczo - profilaktycznej szkoły,

o   inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.

  1. Pedagog szkolny/psycholog:

o  diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,

o   uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

o  zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,

o  współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,

o  zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

o  współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

o  współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

o  wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,

o  rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,

o  aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,

o  wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny

o  promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego  skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.

  1. Pedagog specjalny:

o   współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:

-        rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,

-        prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,

-        rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

o   udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,

o   współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),

o   przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.

  1. Rodzice:

o   współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,

o   uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły, uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,

o   zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

o   współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,

o   dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,

o   Rada Rodziców uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.

  1. Samorząd Uczniowski:

o   jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

o   uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,

o   współpracuje z Zespołem Wychowawczym i Radą Pedagogiczną,

o   prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

o   reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

o   propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,

o   dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,

o   może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

 

VII. CELE SZCZEGÓŁOWE

Działalność wychowawcza:

  1. Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta.
  2. Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych.
  3. Podejmowanie działań profilaktycznych(profilaktyka uzależnień, cyberprzemoc). Alternatywne spędzanie czasu wolnego. Radzenie sobie z trudnymi emocjami i problemami. Rozładowanie napięć w akceptowalny sposób.
  4. Współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych. Wspieranie wychowawczej roli rodziny.
  5. Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
  6. Kształtowanie postawy patriotycznej.
  7. Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami.
  8. Budowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole z uwzględnieniem uczniów, którzy doświadczyli wojny, przymusowej ucieczki z kraju, rozłąki z bliskimi i utraty dotychczasowej życiowej rutyny.
  9. Doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów.
  10. Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów.
  11. Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
  12. Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej.
  13. Wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
  14. Przygotowanie uczniów do bezpiecznego i celowego wykorzystywanie technologii informacyjno- cyfrowej, by ich dane nie buły wykorzystane przeciwko nim, by nie stali się ofiarami cyberprzemocy.
  15. Rozwijanie kreatywności, samodzielności i innowacyjności.
  16. Działania mające na celu redukcję szkód o charakterze zdrowotnym lub społecznym.

Działalność edukacyjna:

  1. Poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów  na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych ( narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, papierosy).
  2. Poszerzenie wiedzy rady pedagogicznej na temat prawidłowego rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży po okresie izolacji, rozpoznawanie objawów – depresyjnych, lękowych, samookaleczeń, myśli samobójcze.
  3. Przedstawienie uczniom, rodzicom, opiekunom zagrożeń płynących z Internetu, cyberprzemocy.
  4. Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji oraz samodzielności i kreatywności w działaniu.
  5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
  6. Udział w  ogólnopolskich programach profilaktycznych typu: „Trzymaj formę”, „Aktywni do kwadratu”.
  7. Edukacja w zakresie obowiązujących ogólnych zasad higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły, przed obiadem, przed zjedzeniem drugiego śniadania), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
  8. Edukacja i działanie rzecz szerszego udostępniania kanonu edukacji klasycznej, wprowadzanie w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych.
  9. Edukacja i udział w programach dotyczących ochrony środowiska (segregacja śmieci, czyste powietrze, ekologiczne produkty, itp.)

Działalność informacyjna:

  1. Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, np. cyberprzemoc, hejt, fonoholizm.
  2. Przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym.
  3. Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania substancji psychoaktywnych.
  4. Przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. wraz z nowelizacją z dnia 21 sierpnia 2018r.o przeciwdziałaniu narkomanii.
  5. Informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów
    o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
  6. Informowanie o bezpiecznym i efektywnym korzystaniu z technologii cyfrowych.

 

Działalność profilaktyczna:

  1. Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
  2. Realizowanie programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych.
  3. Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej.
  4. Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
  5. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych.
  6. Zdrowy styl życia, bez uzależnień.
  7. Higiena osobista.
  8. Kształtowanie właściwego stosunku do środowiska.
  9. Aktywność fizyczna.

VIII. REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO

Szkolny program wychowawczo – profilaktyczny realizowany w ścisłej współpracy jest przez: dyrektora szkoły, wychowawców, nauczycieli poszczególnych przedmiotów, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego psychologa, higienistkę szkolną oraz rodziców i Samorząd Uczniowski.  Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego jest skorelowana z realizacja planu pracy szkoły oraz harmonogramem imprez i uroczystości szkolnych.

Sfera

Zadania

Sposób realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne i współodpowiedzialne

INTELEKTUALNA

Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.

Przeprowadzanie w klasach diagnoz.

Wrzesień/
październik

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi.

Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów

Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym społeczności lokalnej.

Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły.

 

 

Przeprowadzanie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy.

Zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych poszczególnych nauczycieli, wychowawców.

 

 

 

 

 


Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie.

Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego.

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor/ nauczyciele.

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień.

Zajęcia z orientacji zawodowej, lekcje wychowawcze, podczas zajęć edukacji przedmiotowej.

Zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach.

Doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pedagog szkolny.

Kształtowanie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów.

Warsztaty, dyskusje podczas godzin wychowawczych.

Zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach.

Wychowawcy, pedagog szkolny.

Kształtowanie postawy twórczej

Konkursy plastyczne, omawianie twórczości artystycznych podczas zajęć świetlicowych oraz zajęć przedmiotowych.

Zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach oraz planu pracy świetlicy.

Nauczyciele.

Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie uczniom wagi edukacji i wyników egzaminów ósmoklasisty.

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. „Tablica prymusów”. Nagrody rzeczowe za najwyższą średnią i najlepszą frekwencję.

Zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach.

Wychowawcy, Rada Rodziców.

Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy.

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Bieżąca praca podczas zajęć przedmiotowych. Wspieranie dzieci przez rodziców poprzez wdrażanie do wypełniania obowiązków domowych oraz poczucia odpowiedzialności dotyczącej powinności szkolnych.

Zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach.

Wychowawcy, nauczyciele, rodzice.

MORALNA

Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej

Działalność charytatywna społeczności szkolnej

Cały rok szkolny.

Wychowawcy.

 

 

 

 

 

PATRIOTYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych

Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych.

Zgodnie z planem uroczystości.

Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie.

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu.

Wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze w szkole.

Cały rok szkolny.

Wychowawcy, rodzice.

Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki. Zapoznanie uczniów z symbolami narodowymi i europejskimi.

 

 

Cały rok szkolny.

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, rodzice.

Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję

Życzliwa atmosfera w klasie i szkole. Budowanie właściwych relacji rówieśniczych poprzez integrację zespołu.

Cały rok szkolny.

Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, rodzice.

Promowanie zdrowego stylu życia

Realizowanie tej tematyki podczas:

- lekcji przedmiotowych,

- zawodów sportowych (np.Dzień Sportu),

- zwracanie uwagi na drugie śniadanie uczniów i promowanie zdrowego odżywiania,

- propagowanie aktywności sportowej, zachęcanie do udziału w czynnym uprawianiu sportu poprzez realizację programu „Aktywni do kwadratu”, „Trzymaj formę”

- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i zawodach sportowych, szkolnych i międzyszkolnych,

- organizacja zajęć umożliwiających aktywny tryb życia (np. „Aktywne przerwy”)

-tworzenie gazetek promujących zdrowy tryb życia

Cały rok szkolny

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, higienistka szkolna, rodzice.

Profilaktyka zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychotropowych środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych

 

 

Eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów: zagrożenia związane z eksperymentowaniem z substancjami  psychoaktywnymi, używkami (lekcje, apele, pogadanki, projekcje multimedialne). Nauka udzielania pierwszej pomocy

Cały rok szkolny

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, higienistka szkolna, rodzice.

SPOŁECZNA

Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły

 

- Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami

wynikającymi ze Statutu Szkoły oraz zawartymi w Konwencji

Praw Dziecka.

- Zapoznanie uczniów ze sposobami egzekwowania swoich

praw i przestrzegania obowiązków.

- Uświadomienie dzieci, do kogo mogą się zwrócić o pomoc w

sytuacjach trudnych.

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy

 

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

Uczenie zasad samorządności i demokracji.

 

Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.


Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. Akcje i działalności na rzecz SU.

W ramach zastępstw w klasach IV-VIII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z harmonogramem pracy SU. Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Pedagog szkolny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opiekun SU, wychowawcy.

Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego.

Udział w akcji sprzątanie świata. Udział w akacjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze.

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

SU, wychowawcy.

Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami

Kształtowanie zainteresowań i aspiracji. Udział w spotkaniach z ciekawymi ludźmi i poznanie różnych zawodów. Rozmowy o zawodach rodziców.

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy.

Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

Analiza frekwencji uczniów. Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami.

Sporządzanie miesięcznych zestawień obecności.

Wychowawcy.

EMOCJONALNA

Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce w klasach IV – VIII

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy, pedagog szkolny/psycholog.

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce w klasach IV – VIII

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy, pedagog szkolny/psycholog.

Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce w klasach I - III

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy, pedagog szkolny/psycholog.

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły.

Zajęcie integracyjne w klasach. Lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i przemocy rówieśniczej i jej unikaniu.

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy.

Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą.

Lekcje wychowawcze z udziałem pedagoga szkolnego.

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy, pedagog szkolny/psycholog.

Budowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole z uwzględnieniem uczniów, którzy doświadczyli wojny, przymusowej ucieczki z kraju, rozłąki z bliskimi i utraty dotychczasowej życiowej rutyny

Lekcje wychowawcze z udziałem pedagoga szkolnego/psychologa kierowanie uczniów i rodziców do odpowiednich instytucji pomocowych.

Zgodnie z potrzebami. W ramach zastępstw w klasach.

Wychowawcy, pedagog szkolny/psycholog.

OCHRO-NA ZDRO-WIA PSYCHI-CZNE-GO

Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej.

Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń

Zgodnie z potrzebami.

Wychowawcy, pedagog szkolny i psycholog we współpracy z rodzicami.

Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty.

Praca nad integracją zespołów klasowych podczas lekcji wychowawczych oraz przedmiotowych.

Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów.

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pedagog szkolny.

 

EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILATYCZNEGO

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja prowadzona będzie poprzez:

1)      obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2)      analizę dokumentacji szkolnej,

3)      analizę sprawozdań wychowawców z realizacji planów pracy wychowawczo – profilaktycznych    klas,

4)      analizę wniosków z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej oraz nadzoru pedagogicznego,

5)      wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli przedmiotu a pedagogiem szkolnym.

 

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym okresie roku szkolnego przez członków zespołu profilaktyczno-wychowawczego. Z wynikami ewaluacji w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.