Roczny  plan pracy doradcy zawodowego

rok szkolny 2024/2025

Szkoła Podstawowa im. mjr. Henryka Dobrzańskiego w Wandowie

 

 Podstawa prawna:

1.      Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r.  w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1675)

2.     Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z dnia 11 stycznia 2017r.)

3.     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie z 16 sierpnia 2018 roku w sprawie doradztwa zawodowego  (Dz.U. z 2019 r., poz. 325)

 

 Główne założenia:

·         obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami.

 

Główne obszary działań:

 A.     W ramach pracy z uczniami plan obejmuje:

·         poznawanie siebie, zawodów, udzielanie informacji edukacyjnej i zawodowej.

·         autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych.

·         analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na rynku pracy.

·         indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem szkoły i zawodu.

·         pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego.

·         konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów.

·         pomoc w  wyborze i  nabywaniu kwalifikacji zawodowych.

·         pomoc w budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego.

·         określenie zgodności predyspozycji uczniów.

·         wskazywanie możliwości  kształcenia w systemie pozaświatowym.

·         poruszanie się na rynku pracy.

·         realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika,

·         przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, z adaptacją do nowych warunków, bezrobocie.

·         rozwijanie postawy i umiejętności przedsiębiorczych poprzez prowadzone warsztaty i koło zainteresowań, przygotowywanie do konkursów z zakresu przedsiębiorczości oraz spotkania z przedstawicielami instytucji zewnętrznych w tym wizyty studyjne w zakładach pracy.

 B.      W ramach pracy z rodzicami plan obejmuje:

·         zajęcia służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci,

·         włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły, prezentowanie doświadczenia zawodowego z poszczególnych obszarów zawodowych,

·         przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej, współpraca ze szkołami średnimi.

·         gromadzenie, systematyczna aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej,

·         przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy,

·         konsultacje doradcze dla chętnych rodziców i uczniów podczas dyżuru doradczego lub w umówionych terminach.

 W ramach pracy z nauczycielami (radą pedagogiczną):

·         utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,

·         określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu profilaktyki i wychowania,

·         współpraca z wychowawcami poszczególnych klas,

·         współpraca z pedagogiem szkolnym – współprowadzenie warsztatów, a także konsultacje poszczególnych uczniów u specjalistów,

·         określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia  poradnictwa zawodowego w szkole, udostępnianie zgromadzonych materiałów oraz narzędzi każdemu zainteresowanemu wychowawcy, nauczycielowi.

 Współpraca z innymi podmiotami:

·         Praca szkolnego doradcy zawodowego.

·         Praca nauczycieli, wychowawców,  bibliotekarza, pedagoga szkolnego, którzy w ramach współpracy ze szkolnym doradcą zawodowym,  realizują treści z zakresu doradztwa zawodowego i poradnictwa kariery na lekcjach, np.: godziny z wychowawcą, WOS –u, współuczestniczą w realizacji formy doradczej zwanej „rynkiem pracy” poprzez udział  i  współorganizowanie wycieczek do instytucji rynku pracy, na targi pracy, organizując spotkania z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami uczelni.

·         Współpraca ze szkołami średnimmi

·         Współpraca z  Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kwidzynie.

·         Udział  w projekcie „Szkoła bliska pracy”-wycieczki zawodoznawcze.

 

Działalność szkolnego doradcy zawodowego

Cele działania szkolnego doradcy zawodowego

·         Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia (zawodu) oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.

·         Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej.

·         Przygotowanie ucznia do roli pracownika (wolontariusza).

·         Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.

·         Pomoc wychowawcom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach godzin wychowawczych.

·         Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.

 Zadania szkolnego doradcy zawodowego

·         Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

·         Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.

·         Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami i pedagogiem, programu do realizacji w ramach WSDZ.

·         Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, pedagoga, w zakresie realizacji działań określonych w programie WSDZ.

·         Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.

 Realizacja zadań szkolnego doradcy zawodowego

 Podstawa realizacji zadań doradcy

Szkolny doradca zawodowy realizuje zadania  na podstawie, zatwierdzonego przez Dyrektora szkoły programu pracy realizacji WSDZ na dany rok szkolny. Wyznacznikiem  opracowywania programu i planu pracy z uczniami, rodzicami i Radą Pedagogiczną są:

·         Założenia programu i planu pracy doradcy zawodowego.

·         Czas pracy szkolnego doradcy zawodowego.

·         Aktywność i zaangażowanie uczniów.

·         Możliwości organizacyjne.

·         Dostępna baza i zaplecze merytoryczne.

·         Liczebność beneficjentów działań doradczych.

·         Możliwość współpracy i integracji działań doradczych z przedstawicielami Rady Pedagogicznej.

·         Możliwość i skala współpracy z instytucjami rynku pracy, szkołami średnimi.

Sposoby realizacji działań doradczych

Działania doradcze  realizowane są na zasadzie dobrowolności uczestnictwa w ramach:

·         Lekcji wychowawczych lub warsztatów doradczych prowadzonych przez doradcę zawodowego.

·         Zastępstw na lekcjach przedmiotowych.

·         Wycieczek zawodowych i wizyt studyjnych w szkołach średnich.

·         Organizacja konkursów.

 Tematyka godzin doradztwa zawodowego

Klasa VII

 Lp.

Zawodowy start - czyli poznając siebie poznaję świat

Godzin

1

Moje umiejętności – moje sukcesy, zdolności i uzdolnienia

1

2

Ja w moich oczach. Ja w oczach innych.

1

3

Jakie wartości są dla mnie ważne? Praca jako wartość w życiu człowieka.

1

4

Rozpoznaję swoje aspiracje, moje marzenia.

1

5

Zawody wokół nas.

1

6

Mapa karier - czyli planuję swoją przyszłość zawodową.

1

7

Autopoznanie. Przymiarka do zawodowego portfolio.

1

8

Kalejdoskop kariery – warsztat diagnostyczny.

1

9

Zamek – poznaj swoje predyspozycje zawodowe – warsztat multimedialny.

1

10

Mapa karier – warsztat multimedialny.

1

 

Klasa VIII

 Lp.

Mieć dobry plan:

Godzin

1

Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy?

1

2

Świat zawodów, a potrzeby lokalnego rynku pracy.

1

3

Moje zasoby a oczekiwania pracodawców.

1

4

Co po szkole? System edukacji w Polsce.

1

5

Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół średnich.

1

6

Moja kariera – marzenia do spełnienia. Czynniki planowania kariery

1

7

Wybieram zawód czy szkołę.

1

8

Co dwie głowy, to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze szkoły i zawodu?

1

9

Kalejdoskop kariery – warsztat diagnostyczny

1

10

Redagowanie dokumentów aplikacyjnych: życiorys, list motywacyjny, podanie.

1

 

Ewaluacja:

Badania ankietowe przeprowadzone wśród uczniów. Wyniki rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.